vrijdag 12 juni 2009

Mensen die bloggen hebben echt niks beters te doen.

Annemiek: "Hier zijn we. Eindelijk. Of misschien: veel te vroeg. Hebben we niks beters te doen? Ja, zeker wel! Heel veel dingen. En nog meer andere dingen. Maar toch, het idee lag er (of hing in de lucht eigenlijk). Een blog van ons, Annemiek en Mariska. Zijn we nu hip? Nee, ik vind van niet. Er zijn ongeveer 200 miljoen weblogs wereldwijd. In Nederland meer dan 600.000.
Innovators zijn we dus echt niet. Early adopters misschien. En of je ons nu Generatie Y noemt, of Millennials (Willen we Vrijheid? Ja! Verbinding? Ook! Zijn we Optimistisch? Ja!), we zijn er. We hebben een kindje. En we noemen haar geen Apple, Pilot Inspektor of Fifi Trixibell, maar geven haar een lekker Nederlandse naam: Dus dat.
Waarom? 1. omdat het kan, 2. omdat het lekker bekt, 3. omdat je het overal achteraan kan plakken, 4. omdat het he-le-maal niks betekent, 5. omdat het een geweldige dooddoener is voor gesprekken en 6. omdat we op deze manier mensen willen uitdagen om punt 5 te ontkrachten en lekker toch te antwoorden!

Wat is de bedoeling?
Uit de dingen uit het dagelijkse leven doen wij inspiratie op. Dit kan een superdiepe filosofische wijsheid zijn, maar ook een überdomme uitspraak die één van ons gezien, gehoord, gelezen, of zelf gemaakt heeft. Enige eis: het moet lekker teasen en kunnen dienen als titel die naar meer smaakt. Want zo gaat dat in de journalistiek, in de retorica en in het consumentisme in het algemeen: alles moet naar meer smaken. De persoon die de uitspraak hier plaatst, schrijft daar ook nog even een stukje uitleg bij, waarin zij een gepeperd statement maakt (of niet, dat kan ook ;)). En dan reageert de ander daar op. Want nee, wij zijn niet één persoon, wij zijn niet twee handen op één buik en wij gaan ons niet met drie haasten (ja, die laatste is ook een gezegde, zoek maar op met Google). Met andere woorden: we hebben niet dezelfde mening. En juist dat kan volgens ons voor leuke conversaties zorgen. Of hier dus in de vorm van een actie-reactie blog. Like it or not, wij vermaken ons wel!

Omdat het juist verwijzen naar bronnen er bij onze opleiding niet met de paplepel ingegoten, maar met de harde hand ingeslagen wordt, hier voor de liefhebbers:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/wereldwijd_bijna_200_miljoen_weblogs/
http://www.blogresearch.nl/?WEBLOG/978
http://www.quarterlifequest.nl/kenniscentrum/generationy.htm
http://www.spreekwoorden.nl/D/drie

En, Mariska, wat vind jij?"

1 opmerking: