dinsdag 16 juni 2009

If you aim at nothing, you'll hit it everytime

Ten eerste: Mariska, waarom moet je weer zo nodig een knalroze tekst plaatsen in een onleesbaar lettertype? Wat is er mis met good old fashioned Trebuchet?! Heb je dan echt geen gevoel voor stijl, opmaak of design?

Goed, dan nu terzake.

Meer keuze betekent meer mogelijkheden, maar ook meer twijfel. Ik wil niet zoveel te kiezen hebben en het liefst ook niet zoveel mogelijkheden hebben. De geschiedenis leert dat ik eerst een keuze maak, die een tijdje uitvoer en vervolgens erop terugkom, of iets heeel anders ga doen. Waarom?

Tot je 12e levensjaar valt het nog wel mee, dan maken je ouders nog de meeste keuzes voor je. Maar daarna begint het. Ga je naar het atheneum, of doe je ook nog Latijn erbij voor het gymnasium? Ik heb gekozen voor het gymnasium, 3 jaartjes Latijn, 2 jaartjes Grieks en toen mocht je weer kiezen: Ga je door met Latijn en/of Grieks? En welk profiel ga je doen? En welke bijvakken? Ik ging niet door met Latijn, wel met Grieks. Ik deed Natuur en Gezondheid met bijvakken Wiskunde B2 en Kunstgeschiedenis en Handvaardigheid (ja, voor de buitenwereld een onlogische combi, maar voor mij kraakhelder). Met Grieks ben ik snel gestopt, want dat was toch wel erg moeilijk. Dan ben je geslaagd. En daarna, ga je naar het HBO, de universiteit, of ga je een jaartje wat anders doen? Ik dacht dat ik met mijn gezondheidsprofiel een opleiding zou gaan doen op de universiteit richting life sciences of iets dergelijks. Maar nee hoor, ik ging naar het HBO, Media en Entertainment Management studeren. En niet zomaar ergens, nee in Haarlem. Dat heb ik een jaartje volgehouden en toen kwam ik weer terug op mijn keuze. Ik ging toch naar Enschede, ik ging toch universiteit doen. Geen life sciences, maar Communicatiewetenschap. Dat dan weer wel. Heeft geen bal te maken met wat ik op de middelbare school deed, maar het is tot nu toe wel één van de beste keuzes in mijn leven geweest. Ook het jaar bestuur van de studievereniging komt in dat rijtje voor. Hmm, nou ik dit zo opschrijf heb ik toch ook wel goede keuzes gemaakt in mijn leven. Dingen waar ik op het moment mee worstel: komt mijn bacheloropdracht ooit af? waar vind ik in godsnaam tijd om ook nog dingen te doen voor het mastervak dat ik volg en ook al bij achterloop? moet ik nog op stage (want dat vinden bedrijven straks zo mooi op je CV staan)? Zo ja, waar? Wanneer? Wat? Wil ik eigenlijk wel op stage? Nee, eigenlijk helemaal niet. Maar er worden zulke gave stages aangeboden overal. Zou zonde zijn als je die aan je neus voorbij laat gaan. Toch?
En dan moet je ook nog ooit afstuderen. Daar heb ik nu al geen zin in, want het is een nog grotere en vreselijkere versie van je bacheloropdracht, puur wetenschappelijk en dus nooit goed (waarom moest ik toch weer kiezen voor een gammastudie en niet voor iets beta-achtigs?) en met een miljoen keuzes om te maken. En daarna (nou komt het) moet je gaan w-e-r-k-e-n! Voor je hele leven! 40 uur of meer in de week, wil je een beetje op een leuke plek wonen in een leuk huisje en leuke dingen doen in de tijd die je niet overhebt. Zonde.

Ik wil niet. Ik weet het niet. Ik snap er niks van.

Soms wil ik gewoon bij de Etos gaan werken en mensen adviseren over make-up of dagcreme die ze kunnen gebruiken tegen rimpels. En als je afrekent met mensen vragen: "Heeft u alles kunnen vinden? Spaart u nog air-miles? Wilt u er een tasje bij, of gaat het zo mee? Dat wordt dan 17 euro 35. Pinnen? Ja, u mag uw pas erdoor halen. Het bonnetje zit bij in het tasje. Een hele fijne dag nog verder!"
Lijkt me heerlijk.
Trouwens, ik zou altijd een tasje geven, want ook al is het slecht voor het milieu, het is wel weer reclame. Misschien zit ik toch wel goed bij Communicatiewetenschap ;)

Dus. Even een resumé voor mezelf (ik verwacht niet dat er nu nog mensen geinteresseerd zijn in meer :P). Er zijn veel keuzes die je kan maken. Ik maak regelmatig een keuze waar ik later op terugkom. Keuzes die erg goed voor mij blijken te werken heb ik meestal intuitief gemaakt. Dus ook al zegt http://www.lichaamstaal.nl/manager/keuzes.html dat je keuzes op een rationele manier moet benaderen, misschien moet ik dat advies maar lekker in de wind slaan. Wat heeft dat voor gevolg? Ik doe niet aan keuzes maken. Tenminste niet vrijwillig. En als ik dan toch moet kiezen, laat ik iemand anders een voorselectie maken (bijvoorbeeld voor een heerlijke bagel bij de Bagels en Beans, of een ijsje bij van der Poel). Ik doe alleen dingen die ik wil. Niet waarvan ik denk dat ik ze zou moeten doen.

Is dat een goed idee, of is de keuze om niet te veel te kiezen geen goede keuze?
Achja, if you aim at nothing, you'll hit it every time.

p.s.: Ik moet denk ik het boek 'De paradox van keuzes' van ene B. Schwartz maar eens lezen.
p.p.s.: vond op de foute website http://www.e-net-commerce.net/artikel/art_spreuk.html ook nog een mooie uitspraak over communicatie:
"Communiceren is zo kort mogelijk langs elkaar heen praten."
Wijs hoor. Heel wijs.

Dus dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten