woensdag 17 juni 2009

Een probleem is alleen een probleem als je er zelf een probleem van maakt

Annemiek: Ik ben het niet eens met je vorige stelling/bewering. Ik vind dat een fout wel degelijk een fout kan zijn als je hem voor de eerste keer maakt. Ik zal mijn mening ook even toelichten: Iemand die voor de eerste keer bijvoorbeeld een moord pleegt, zit die niet fout omdat het de eerste keer is? Natuurlijk wel! Dus die mooie spirituele website met mooie spirituele spreuken kan de pot op. Zo.

Dan over mijn nieuw ingebrachte wijsheid. Ik heb deze ook ooit ergens gelezen of gehoord (goh, wat een verrassing, ik kan hem namelijk niet geroken hebben!), maar weet niet meer hoe, waar, of wanneer. Ik vond het in ieder geval wel een goeie, anders had ik hem niet onthouden. Hij is in ieder geval van toepassing op mijn situatie, het 'probleem' met keuzes. Ergens heb ik deze wijsheid wel in mijzelf opgeslagen, aangezien ik normaal gesproken een persoon ben die eigenlijk nergens een probleem van maakt (en waag het niet om dat tegen te spreken!). Ik heb wel voorkeuren voor het avondeten, maar het is geen probleem als er toevallig champignons of olijven inzitten, die vis ik er dan wel uit. Waar we op vakantie gaan? Portugal, Spanje, Italiƫ, Griekenland, is allemaal geen probleem. Als het maar warm is! Maar tot nu toe ben ik wel heel blij met de keuze voor Bulgarije hoor! Of dat straks ook nog zo uitpakt zien we dan wel weer ;). Of we op donderdag, op vrijdag, of toch maar op maandag afspreken met het oud-bestuur? Geen probleem! Wil je liever morgen zwemmen dan vandaag? Geen probleem! Of ik even het geld voor een commissie BBQ voor wil schieten? Geen probleem! Heeft iemand zin om ruzie te maken? Ja, dan misschien wel een probleem, want daar doe ik dus niet aan mee. Gewoon niet. Ik doe niet aan ruzies. Over het algemeen ben ik gewoon een erg nuchter persoon die niet snel moeilijk zal doen. Maar als het aankomt op mijn eigen keuzes blijkbaar wel. Waarom is nog steeds een grote vraag voor mij. Toch heb ik vandaag al een klein succesje geboekt in mijn nieuwe quest om geen keuzes te maken! Het ging zo: Ik zat met vriendin I. (zo doen ze dat in tijdschriften ook altijd, hip he?) op een terrasje om te gaan lunchen. Zij had al besloten wat ze ging bestellen en vroeg aan mij wat ik nam. Ik zei: "Ik weet het niet, jij mag wel voor mij kiezen". "Neeeeeee", zei ze, "dat mag je lekker zelf doen". Hmm. Tot nu toe niet erg succesvol dus. Maar toen kwam het meisje dat de bestelling op kwam nemen (en heeeeeeel toevallig ook een huisgenootje van me) en die was zo vriendelijk om wel de keuze voor mij te maken. Het werd een multigraan bagel met het rookkippetje, avocado en sla en natuurlijk een of andere dressing. Smaakte goed. Dus het experiment is wat mij betreft de moeite van het doorzetten waard.

Om terug te komen op de wijsheid van vandaag: Ik heb helemaal geen structuurprobleem!
Maar ik moet nog wel leren om van sommige andere dingen ook geen probleem te maken. Moeilijk, moeilijk.
Wat ik me wel afvraag: zouden alle jongens (oke, en ook meisjes) die een relatie hebben, maar toch vreemdgaan, zich deze wijsheid al diep van binnen eigen hebben gemaakt? Ze doen iets waar de meeste mensen wel een probleem mee hebben, maar zij zelf blijkbaar niet. Dat moet je ook maar kunnen. Maar zij maken er geen probleem van. Dus is het er ook niet.


p.s.: de communikapsalon lijkt me erg gaaf! Ik ben erbij!

Dus dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten