dinsdag 25 augustus 2009

Voetbal is nutteloos!


Annemiek, ik heb nieuws voor je. Het is nutteloos. Het is zelfs totaal nutteloos om je op te winden over het (zinloze) geluid dat kinderen produceren. En ik zal je uitleggen waarom dat zo is.

Ja, het is irritant, dat ben ik met je eens. Maar kinderen krijsen, schreeuwen en gillen omdat ze moeten vechten voor een plekje in 'de-grote-mensen-wereld'. De grote mensen bevinden zich op een aantal niveaus hoger, waardoor kinderen het idee hebben dat ze hun volume aan moeten passen om de grote-mensen-oren te bereiken. En dat lukt dan uiteindelijk ook. Alleen bestaat er helaas geen filter om tegen te gaan dat de verkeerde grote mensen belast worden met deze decibellen en vervolgens hoofdpijn krijgen. Alhoewel, de ouders van het betreffende krijsende, schreeuwende en gillende kind lijken wel de gelukkige bezitters van een filter. Ergens tussen het moment dat de ondefinieerbare krijs de mond van de baby/peuter/kleuter verlaat en het moment dat deze de grote-ouders-oren bereikt moet er iets misgaan. Ik heb geen idee hoe, maar volgens mij komt het gekrijs van een koter bij de bijbehorende ouders binnen als één van de symphonieën van Beethoven. Ik denk dat ouders bij de geboorte van hun koter plotseling uitgerust worden met een uiterst intelligent systeem dat hier automatisch voor zorgt. Een soort filter dus. En dat moet ook wel, want probeer je eens in te beelden wat er gebeurt met ouders die de hele dag in het gekrijs zitten als jij van 10 minuten al barstende koppijn krijgt... Ik zeg: knap staaltje werk van de natuur!

Dus Annemiek, erger je maar niet meer zo, je hebt alleen jezelf ermee. Het is nutteloos. Oftewel 'zonder nut', volgens de Van Dale.

Meteen een mooi bruggetje voor waar ik eigenlijk heel graag naartoe wil. Namelijk de stelling: "Voetbal is nutteloos!"

Een veel gehoorde uitspraak. De stelling wordt over het algemeen aangedragen door mensen die niet van voetbal houden (/voetbalhaters). Welke voetballiefhebber kan zich niet de talloze keren herinneren dat hij of zij in een hevige discussie uit probeerde te leggen waarom deze stelling niet op waarheid gebaseerd is? De voetbalhater onderbouwt zijn stelling echter meestal met sterke argumenten, zoals 'Wat is er nu zo belangrijk aan voetbal, 20 mannen die achter een balletje aanhollen omdat in een netje proberen te schoppen en dan staat er ook nog zo'n malloot die 'm eruit probeert te houden...'. Bij voorbaat een verloren discussie, want een voetbalhater zal zich nooit verdiepen in de sport en dus ook nooit een voetballiefhebber worden.

Wat voetbalhaters wél doen is complete communities oprichten(http://club.cdfreaks.com/f12/voetbalhaters-unite-14233/ en http://anti-voetbal.hyves.nl/), liederen en gedichten verzinnen (http://qulog.wordpress.com/2006/06/14/lied-voor-voetbalhaters/ en http://antiballen.hyves.nl/) en blogs schrijven.
En dat dan allemaal met het doel om elkaar en anderen ervan te kunnen overtuigen hoe onbelangrijk en nutteloos voetbal wel niet is. Jongens... Op dat moment denk ik toch echt bij mezelf: blijkbaar is voetbal belangrijk genoeg om er eindeloze discussies over te voeren. Wat is er nou zo belangrijk aan de nutteloosheid van voetbal? Is het niet nog veel nuttelozer om je daar zo druk over te maken?

Of ben ik nou bevooroordeeld omdat ik voetbal toevallig niet nutteloos vind? Wat zeggen jullie?

Dus dat.

1 opmerking:

  1. Dag lieftallige Mariska en Annemiek
    Met genoegen heb ik vandaag jullie prettige, interessante blog ontdekt en heb me meteen als regelmatige volgster geregistreerd. Jullie zijn nu hartelijk uitgenodigd voor een tegenbezoek in mijn Blog. Hopende op een toffe uitwisseling en dat we vriendinnen worden…
    Veel liefs,
    Nadja
    ♀♀

    BeantwoordenVerwijderen