maandag 31 augustus 2009

De nutteloosheid der dingen

Allereerst, Mariska, wil ik je een compliment geven over het fantastisch beschrijven van de situatie in de oren van jonge ouders. Ik had het zelf niet beter kunnen bedenken. Na het lezen van jouw stukje lijkt het anti-krijs filter van ouders ontzettend logisch te zijn. Dat niemand dat ooit eerder zo mooi heeft opgeschreven. Chapeau!

Over de nutteloosheid van het oprichten van anti-voetbalbewegingen kan ik objectief en subjectief zijn. Subjectief zou ik inderdaad zeggen dat het nutteloos is. Maar objectief heeft het denk ik best nut. De mensen die zich met dergelijke activiteiten bezighouden halen daar hoogstwaarschijnlijk voldoening uit. En volgens mij is dat op zich een reden om iets nuttig te laten zijn. Of denk ik hier heel verkeerd? Want je omschrijft wel de betekenis volgens de Van Dale van het woord 'nutteloos', maar daar wil ik graag de betekenis van het woord 'nut' aan toevoegen: dat is voordeel of opbrengst. Dus als iets een opbrengst heeft (van welke aard of grootte dan ook), heeft het nut. Aangezien de meeste dingen op deze wereld in ieder geval de opbrengst hebben dat ze zichzelf in stand houden maakt dat eigenlijk alles op deze wereld van nut is. Dus.

Verder wil ik het graag hebben over het verschijnsel 'nutteloze feitjes'. Mijn leven bestaat volgens mij uit zoveel nuttige dingen (studeren, beetje werken, eten, uuhhh dat was het wel), dat ik mijn vrije tijd het liefste vul met zogenaamde nutteloze dingen. Een blog bijhouden bijvoorbeeld (nutteloos? Mwoah, dat is natuurlijk weer subjectief ;)). Websites en zelfs boeken vol zijn er te vinden. Ik kan het weten, want ik heb eens het boek 'het grootste lexicon van nutteloze feiten' aan iemand cadeau gedaan. Blijkbaar was ik niet de enige die dat boek heeft aangeschaft, want er is een vervolg op gekomen dat 'groot lexicon van nog meer nutteloze feiten' heet en ook nog één die 'weer een groot lexicon van nutteloze feiten' heet. Een aantal voorbeelden van feiten die ik dan wel weer vermakelijk vind:
- De duimnagel groeit het traagst, de nagel van de middelvinger het snelst.
- De gemiddelde regenworm heeft 248 spieren in zijn hoofd.
- De gemiddelde levensduur van een paraplu is anderhalf jaar.
- Japanse onderzoekers stelden vast dat de gemiddelde geur 760 nanogram weegt.
- Bij 200.000 keer fronsen blijft een rimpel staan.
- Er zijn gemiddeld ongeveer 2 eetlepels bloed nodig om een penis in erectie te krijgen.
- Onderzoek heeft uitgewezen dat muggen aangetrokken zijn tot mensen die net bananen hebben gegeten (zie je wel, bananen blijven overal terugkomen).

Verder ben ik er vandaag achter gekomen dat bij BMW maar liefst 12 superslimme, hoogopgeleide engineers de taak hebben om een zo perfect mogelijk klinkende dichtslaande autodeur te creeëren. Dus niet per se de best sluitende autodeur, de best uitziende autodeur, nee, een autodeur die lekker in het gehoor ligt als die dichtslaat. En nou jij weer.

Al deze feiten zijn natuurlijk niet nutteloos, want ter vermaak van de lezers. De nutteloosheid ervan zit erin dat, mocht je de kennis van het feit hebben opgenomen, je hier verder geen conclusies of aanbevelingen over kan doen voor 'de echte wereld'. Het is leuk om te weten, misschien leuk om verder te vertellen en dat is het. Dingen die leuk zijn hebben volgens mij gewoon nut. Wat is anders het nut van andere leuke dingen, zoals tv kijken?

Ik ben er in ieder geval gek op, dingen die andere mensen als nutteloos zouden bestempelen. Nutteloze feitjes staan bovenaan. Ik heb vroeger (en dan heb ik het wel over 10 jaar terug ofzo) eens alle gaatjes ('dimples') in een golfbal geteld, omdat ik het op tv had gezien hoeveel erin zaten en ik wilde dat per se checken. Ik heb serieus met een stift elk gaatje dat ik had geteld gemarkeerd door er een stipje in te zetten en te turven op een papiertje hoe ver ik was met tellen. Beetje nerd? Ja. Gek? Ook. Maar wel echt waar. Het zou natuurlijk een veel sterker verhaal zijn als ik jullie kon vertellen wat de uitkomst was, maar die ben ik helaas vergeten. Iets in de 300 was het.

Nog even een aantal voorbeelden van onderwerpen, bezigheden of producten die sommige mensen nutteloos vinden, maar die andere mensen juist erg belangrijk vinden. N.B.: Ik doe hierbij geen uitspraak over aan welke kant ik zelf sta! Wat denken jullie van:






- het proberen tegen te gaan van de opwarming van de aarde.








- filosofie studeren, of filosoof van beroep zijn.








- het proberen op te lossen van het vraagstuk van de kwadratuur van de cirkel.









- nog meer geld stoppen in de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.









- acupunctuur.









- het consumeren van alcohol.








- sex (als je nog geen kinderen wil).






Denk daar maar eens over na.

Dus dat.

p.s.: dit heeft niks met het onderwerp te maken, maar kwam ik tegen op Bol.com: het boekje 'Een blind paard kan de was doen' (http://www.bol.com/nl/p/boeken/een-blind-paard-kan-de-was-doen/1001004002907441/index.html) Het is de Nederlandse tegenhanger van het boekje 'I always get my sin'. Wie die niet kent moet de afgelopen paar jaar in een grot gewoond hebben. Maar de Nederlandse versie is dus ook heel leuk. En herkenbaar voor mensen die of zelf, of iemand in hun omgeving hebben die wel eens spreekwoorden door elkaar haalt. Voorbeelden uit mijn eigen omgeving: "Dan hebben we twee klappen in één keer", "Wie het eerst maalt, die het eerst wint"en "Laat ze lekker met de neus in de stront vallen".

3 opmerkingen:

  1. Annemiek♥,
    Er staat een paard in de gang. Er zijn zoveel nutteloze dingen, of tenminste die wij met onze objectiviteit/subjectiviteit “nutteloos” vinden. Maar van je tekst heb ik alvast genoten, DUS is hij minstens niet geheel nutteloos. DAT is het voor vanavond! Dus dàt.
    Veel liefs,
    Nadja
    <3<3<3 Ook voor Mariska♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zo blij dat mijn lieve vriendinnetje zo'n grappige beste-vriendin heeft:)
    Zo heb ik er ook nog wat aan:P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo lieftallige ♥Annemiek en Mariska♥,
    Schrijven jullie ook weer eens wat? Echt spijtig dat jullie mooie Blog niet geactualiseerd is.
    Veel liefs,
    Nadja
    <3<3<3

    BeantwoordenVerwijderen