vrijdag 3 juli 2009

Beter een meloen in je hand, dan een banaan ergens anders

Het niveau is hoog. Het wordt zelfs steeds hoger. En om in deze trend mee te gaan wil ik het vandaag met jullie hebben over meloenen. Waarom?
1. Omdat ik net al zei dat ik het niveau hoog wil houden.
2. Omdat ik bij het door Annemiek aangedragen thema 'fruit' wil blijven.
3. Omdat ik van meloenen hou.
4. Omdat het kan.
5. Omdat het nou eenmaal te warm is om over serieuzere onderwerpen na te denken.


Meloenen dus. Maar dan wel de echte Cucumis melo en niet de Citrullus vulgaris natuurlijk. Want de Citrullus vulgaris, ook wel bekend als watermeloen, is het pauperbroertje van de Cucumis melo (suikermeloen). Naar verluid zijn er ook mensen die hier anders over denken en de voorkeur geven aan de watermeloen, maar uit onderzoek is gebleken dat deze mensen vaak lijden aan waanzin/idioterie/verlies van verstand/kletskoek (voor meer synoniemen zie: http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/waanzin). Op Wikipedia staat geschreven dat de suikermeloen (zie afbeelding rechts) al duizenden jaren bekend is in India en Egypte. Zelfs de Grieken en Romeinen kenden de meloen al en Hendrik IV was dol op meloenen (uhhh ja....). Meloenen zijn lekker sappig als ze rijp zijn. Je moet ze in de koelkast bewaren in aluminiumfolie, want anders gaat je hele koelkastinhoud ernaar ruiken. Je kunt meloen lekker uit de hand eten of in recepten gebruiken. Ik heb een positieve en gezonde relatie met meloenen. Ik koop ze, snij ze in stukken en lepel de pitjes eruit. Vervolgens hap ik erin en spuit de meloen op mij. Dat vind ik wel enigszins vervelend, maar ik accepteer het, juist omdat ik mijn goede relatie met meloenen wil behouden. Meloenen kunnen behalve lekker overigens ook nog heel handig zijn:

- meloenen kunnen gebruikt worden als motorhelm(http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/36808/Motorrijders_in_Nigeria_gebruiken_meloenen_als_helm.html)
- tussen een lading meloenen kun je ongeveer 150 kilo cocaïne kwijt (http://www.evmi.nl/nieuws/pittig-pikant/5511/coca%EFne-tussen-de-meloenen-.html)
- je kunt waterskiën op meloenen (http://video.msn.com/video.aspx?mkt=en-us&vid=d9e387a9-284c-4d17-8398-271a7a447f4d)

Daarnaast zijn er ook over de meloen veel interessante weetjes. Wist je bijvoorbeeld dat....
...er een winkel bestaat die 'Citroenen & Meloenen' heet en de focus legt op vrouwen die zich willen onderscheiden door middel van hun kleding?
...er een groepshyves is over meloenen (http://meloen92.hyves.nl/), 'Omdat meloenen gewoon superlekker zijn!'?
...meloenen eigenlijk familie van de komkommer zijn en dus helemaal geen fruit, maar groente is?
...een tentoonstelling over Schlagermuziek in Duitsland, met de naam 'Melodien für Millionen' door schlager-haters 'Melodien für Melonen' werd genoemd? (http://weblogs.nos.nl/berlijn/2008/12/17/melodieen-voor-meloenen/)
...er een spelletje bestaat dat 'meloenen springen' heet (http://www.spelletje.nl/meloenen-springen.htm), waar ik niks van snap?
...in het RTL 4-programma 'Ik Wed Dat Ik Het Kan' een 18-jarige jongen dacht dat hij in 2 minuten 25 meloenen met z'n hoofd kapot kon slaan, maar er maar 15 kapot kreeg en zelf met hoofdpijn eindigde? (http://www.rtl.nl/components/shows/ikweddatikhetkan/miMedia/2008/week26/za_meloenen.avi_plain.xml)
...diezelfde jongen het eigenlijk had willen proberen met wc-brillen, maar vrienden van hem het een beter idee vonden met meloenen?
...de Australiër John Allwood het een stuk beter heeft gedaan en hij de trotse bezitter is van het wereldrecord 47 meloenen in 1 minuut met zijn blote hoofd (http://www.dag.nl/opvallend/nieuw-wereldrecord-watermeloenen-kapot-slaan-met-je-hoofd-231839 )?


Goed, dan even een andere, niet te vermijden, richting op. Want jij gaat me niet vertellen dat je tijdens het lezen van bovenstaand stukje nog niet gedacht heb aan de zin: 'Zooooo, wat een meloenen!' of in ieder geval iets in die richting. (Ja, bereid je maar voor, het niveau stijgt nog verder). Want als ik nietsvermoedend 'meloenen' invoer op Google krijg ik keurig allerlei verwijzingen naar de meloen als fruit-/groentesoort. Maar stel dat ik als (even nietsvermoedend en onschuldig) meisje van 10 in mijn klas een spreekbeurt wil houden over meloenen in al haar (ja, ik vind het vrouwelijk!) soorten en maten en ik typ 'grote meloenen' in op Google, dan zijn de resultaten toch van een behoorlijk andere aard... Waarbij met stip op 1: grotemeloenen.nl. Dit zijn geen websites waarop je informatie kunt vinden voor je spreekbeurt. Pas op de derde (!) pagina staat een link waarin het daadwerkelijk gaat over hoe groot de vrucht meloen kan zijn. Want meloenen staan gelijk aan borsten. En dan het liefst zo groot mogelijk. 'Meloenen' wekt nou eenmaal de indruk dat het om iets gigantisch gaat en het is zou dan ook niet klinken als een man over zijn vriendin zou zeggen: 'Zo, mijn vriendin heeft me toch meloentjes'. Dat past nou eenmaal niet. Het bewijs hiervoor is overigens snel geleverd. Typ ik 'kleine meloenen' in op Google, dan verschijnen weer keurig recepten met meloen.

Tegen mijn verwachting in, zijn het niet alleen de mannen die borsten met meloenen vergelijken. Uit een Engels onderzoek is gebleken dat vrouwen bij het kopen van een meloen in de supermarkt hun eigen borstomvang als richtlijn namen bij de keuze voor het formaat. Dit gaat zelfs zó ver dat vrouwen zeiden gelukkig te worden van het kopen van kleine meloenen. Daarnaast voelen mannen en vrouwen graag aan het tepelachtige uiteinde van de meloen om te bepalen of deze rijp is (http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article801167.ece/Britten_kiezen_voor_klein)... En nee, de mannen kwamen niet met grotere meloenen thuis dan de vrouwen!

Dan tot slot nog even een leuk liedje over meloenen, met hieronder een deel van de songtekst. Voor het hele nummer, kijk op http://www.musicfrom.nl/songteksten/berinis/meloenen.html.

Ik ken een mooie volle vrouw (volle vrouw)
Ze heeft precies waar ik van hou (waar ik van hou)
Ze laat de hele kamer schudden als ze jou gewoon passeert
Ze geeft me alles wat ik nodig heb en dat is niet verkeerd

Ze heeft borsten als meloenen, waarmee ze heel leuk kan jongleren
En als ze jou probeert te zoenen, mag 'ie d'r tussenin parkeren

Ik denk dat ik wel weer genoeg verteld heb over meloenen. Ik heb honger gekregen en gelukkig ligt er nog een halve meloen in de koelkast, uiteraard in aluminiumfolie. Kan ik meteen weer even mijn ego een boost geven :).

Dus dat.

p.s.: Volgende week zullen Annemiek en ik ons naar Sunny Beach, Bulgarije, begeven om daar de plaatselijke meloenen te keuren.
p.s.2: Voor de nieuwsgierigen onder ons: hierbij sluit ik de blog af met een link naar een paar mooie grote meloenen:
http://www.agf.nl/nieuws/2007/0205/hermankuijper.jpg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten